cd 47/cd 1

När nu mensen hållit sig borta så länge tycker man förstås att den kunde hållit sig borta ett tag till.

Jag har nu försökt lösa logistiken i en timma. Och jag får ge upp. Det blir inte någon FET i januari. Heller. Fertilitetscentrum hade tagit emot i mån av tid, men har stängt i mellandagarna (dessutom väääldigt fullt just nu då), IVF-kliniken tar inte enstaka blodprover utan läkarkontakt även om de är öppna (läkarbesöket kostar 3000kr för fertilitetsturister och kan genomföras i januari i så fall). Möjligt att göra VUL först i januari, men efter ägglossning känns sådär. Min egen gyn är stängd. Sahlgrenska tar IIIIINTE emot. Nänänänä. Det var rent förfärligt att prata med dem. Så. Ingen resa i januari. Jag lekte lite med tanken på att helt enkelt resa tillbaka till Gaia och i alla fall göra VUL:en. Men två hela dagar när jag borde vara på jobbet är inte jättebra.  Och Polen vill ha blod. Hur svårt kan det vara egentligen att få ett jävla rör blod analyserat?? Det är ju inte så att SU inte KAN. De bara inte vill. IVF-kliniken föreslog att jag skulle vända mig till min vårdcentral. Jag tror nästan hon hörde gapskrattet som bara nästan höll på att hoppa ur munnen på mig. Det var 4 år sedan jag sist försökte med dem. och motvilligt fick sjukdomsproverna tagna först när jag sa att jag var i jätteriskgrupp för att min pojkvän som är från Gambia hade varit otrogen jättejättemycket (stackars herr Celibat att jag talade så illa om honom…)

Men visst. Jag ska gå till vårdcentralen och fråga. Så desperat är jag liksom… Någon läsande göteborgare som har någon annan idé? Jag skulle behöva göra ett VUL 28 eller 29/12 och provtagning 27/12 och 29 eller 30/12…

Edit: Efter att ha misslyckats med alla möjliga och näranog omöjliga projekt att få till provtagning har jag till och med lagt ut en förfrågan på fb. De som inte vet vad jag gör måtte nu undra vad i hela friden jag håller på med. Kvarstår det väntade samtalet från VC vid mina föräldrar och att ringa STD-mottagningen (är en av de mer omöjliga alternativen). Sedan får jag ge upp, käka choklad och dricka glögg och inse att det inte blir något av det där med januari.

14 reaktioner till “cd 47/cd 1

  1. Vilka blodprover? Om det är HIV mm så tog jag de på typ ”cityakuten” – privat VC nr jag skulle ha ett ettårs-uppehållstillstånd i Ryssland. Då var det bara att slanta upp (ganska lite pengar) och de gjorde det. Finns i Göteborg också…

  2. Problemet är att det inte är normala proverna (de hade jag kunnat ta nu) utan det är östrogen, LH o progesteron som ska tas cd 11 och 13, egentligen ihop med VUL. Och just 27-29/12 verkar allt riktigt totalkört för att bara vara mycket mycket besvärligt i vanliga fall… Jag har försökt med VC och försöker nu med VC i mina föräldrars hemstad (tänker att de kanske inte fattar sammanhanget och bara råkar säga ja)

  3. Ursäkta en dum fråga – kan du ljuga? ”min pojkvän och jag… gör det utomlads för att slippa vårdköer…” Plus med hänvisning till din gyns stängdhet? Det kanske inte ens funkar att göra så?

    Trist att logistiken ska sätta käppar i hjulet sådär!

  4. *suck* Nu har jag prövat IVF-kliniken, Carlanderska, City-Akuten, vårdcentralen, Sahlgrenska, inneboendens studentläkare… För varje samtal jag ringer desto mer ledsen blir jag. De flesta är i alla fall juligt trevliga, andra är inte alls i närheten av trevliga. Väntar nu på samtalet från VC i mina föräldrars hemstad i förhoppningen att det ska fungera – tyvärr har jag inget hopp om det. Det är som det är… Och jag gillar inte alls hur det är.

  5. FC..
    Jag gick till barnmorskan och fick gå och ta blodprover. Berättade sanningen för henne, vilket du iofs, inte måste göra, men då fick jag ta alla prover, dock var det fel datum för just de hormonerna, men annars hade hon låtit mig göra det.. och då var det ju bara att hoppa in till provtagningen.

    Men det är ju kruxet att få tid kanske hos BM.. Men jag hoppas, håller alla tummar och tår.. och hejar på dig.

  6. Vilken barnmorska? Här tar de inte emot i alla fall… Fast det är inte samma hormoner tyvärr. Inte de vanliga FSH, LH, E2 (som skulle ha tagits dag 1-3) utan 2x östrogen, LH och progesteron för att avgöra närmande till ägglossning.

  7. På min vårdcentral.

    Nä, men jag menar de hormonerna, progresteron och så vidare.. som ska tas vissa dagar i månaden, men då hade jag ju inte kommit dit i rättan tid för de testerna, men annars hade jag fått testa det.

  8. Det är nog annorlunda här i Göteborg, de har liksom överenskommit att inte göra det. Så när min gyn och de andra någorlunda välvilliga privata är stängda är jag bara körd… Hade jag kunnat få en tid för 3000kr på IVF-kliniken hade det varit lugnt. Jag hade tagit det också.

    Det är inte riktigt samma prover dock, prog tas annars ca dag 19 för att konstatera att ägglossning skett. Östrogen och de tas dag 3 för att se att de ligger rätt som lägst. Jag behöver se att de ligger i ökande-högst under vägen mot ägglossning. Får jag inte proverna kan jag inte åka. Vilket är ett jäkla otyg. Och jag åker INTE och sätter mig som ett fån i Warzsawa över nyår bara för att få proverna. Men det verkar onekligen enklare.

  9. Har du försökt med Göteborgs kvinnoklinik?
    Vet inte om de tar de aktuella proverna, men uppfattar dom som positiva till att skaffa barn som ensamstående. Hörde att de hade varit på studiebesök på Stork iaf.

  10. Har du pratat med Eva i Solna? Hon kanske kan hjälpa med remiss så du kan gå till din vårdcentral? Hon jobbar åtminstone på måndag, men har stängt över jul o nyår.

Lämna en kommentar