ljusets helg

Första raden: Gabriels och Andors ljus; Andra raden: Sols och Dutts ljus; Längst bak: Lillsudds ljus

Ikväll brinner tusen och åter tusen ljus, lyser upp det vanligen så kompakta mörkret. Vi minns våra döda, inte där de finns – men där vi skildes från dem. Så långt vi kunde följa dem på den här sidan.

Vid Suddens grav brinner ikväll fem ljus. De brinner som så många andra för små som inte fick leva och bli större. På våra kyrkogårdar vilar allt för många vars liv räknas i dagar timmar eller ögonblick. en del till och med så små som min egen Sudd. Men det särskilda med dessa fem är att de samtidigt bär böner – uppåt, inåt, till själva jorden – om att vi nästa november ska få tända dessa ljus tillsammans med levande barn.

Mina särskilda tankar ikväll till Andors föräldrar, Gabriels mamma och finaste M, Sols mamma och Dutts föräldrar. Måtte vi få vända oro och hopplöshet mot glädje och förväntan.

7 reaktioner till “ljusets helg

  1. Har varit på stora skogskyrkogården här i sthlm och det var otroligt mycket folk, blir fantastiskt vackert med alla ljus som lyser. Jag gick förbi Andors grav och sedan uppe på minnesplatsen för våran lille, så orättvist att det är så många som förlorat sina. =(

  2. Tackar så innerligt för att du tände ett ljus även för Sol!
    Det värmer så mycket i hjärtat och nu fick jag även en tår i ögat.
    Än en gång TACK!

    Och jag önskar oss alla lycka till och hoppas hoppas att vi står där som du skrev nästa år med tillsammans med syskonen till våra änglar.

    Många kramar

Lämna en kommentar